اسفندگان روز مهر ایرانی
نوشته شده توسط : رها
سپندار مزدگان جشنی است که ایرانیان هزاران سال آن را برای بزرگداشت گاهواره ای که در آن می زیند و نیز مهری که به همسران و دلدادگان خویش دارند در واپسین ماه سال و به فرا خور پیشواز سال نو بهر پا داشته اند .این جشن را امروزه با نام اسفندگان "روز مهر ایرانی" یعنی بیست و نهم بهمن ماه میشناسیم.
 
خبرگزاري ميراث فرهنگي _ گروه ميراث فرهنگي _در ميان جشن‌هاي پرشمار ايراني، سپندارمذگان جشني است كه ايرانيان هزاران سال آن را براي بزرگداشت گاهواره‌اي كه  درآن مي زيند و نيز مهري كه به همسران و دلدادگان خويش دارند در واپسين ماه سال و به فراخور پيشواز سال نو برپا داشته ‌اند. اين جشن كهن و زيبا سپندارمذگان نام دارد كه امروزه آن را با نام اسفندگان- روز مهر ايراني يعني  بيست و نهم بهمن ماه مي‌شناسيم .
 
واژه سپندارمذ بر آمده از دو واژه ايراني كهن سپنتا به مينو (معناي) سپند- مقدس و ارمه ايتي به مينوي فروتن و بردبار است، كه روي هم رفته بردباري سپند خواهد بود.
 
اين ايزدبانو نماد باروري بوده و جايگاه ويژه‌اي در ميان ايرانيان دارد، زيرا بانوان و زمين هر دو بارورند و فزاينده جهان كه در مهر و فروتني نيز به فرشته سپندارمذ مي‌مانند و به فرنود (دليل) همين جايگاه والاي اين ايزد است كه ايرانيان روز سپندارمذ دوازدهمين ماه سال اسفند، در گاهشمار باستاني را كه امروزه و برپايه گاهشمار نوين (خامي) بيست و نهم بهمن ماه است، جشن مي‌گيرند.
 
در باور ايرانيان سپندارمذ ايزد نگهبان زمين و پشتيبان بانوان پاكدامن است و نيز فردوسي بزرگ پاكدامني و فرهمندي بانوان ايراني را اين‌چنين در شاهنامه جاودانه كرده است:
خردمند و با دانش و ناز و شرم
سخن گفتن خوب و آواي نرم
 
در روز جشن اسفندگان مردان به بانوان پيشكش‌هايي زيبا داده و همسران و دلدادگان يكديگر را گرامي مي‌دارند و نيز اين روز است كه مهر به ميهن را يادآور مي شود.
 
در اين جشن كه بيروني نيز در آثار الباقيه از آن نام برده، بانوان به گونه‌اي نمادين خانه و شهر را در دست مي گيرند و به همين روي اين جشن مردگيران نيز ناميده مي‌شود در اين روز مردان گوش به فرمان بانوان خويش بوده و همه گونه آرزوهاشان را برآورده مي‌كنند. هم‌چنين در اين جشن دختران جوان آزاد بوده‌اند تا همسر آينده خود را خويش برگزينند.
 
به هر روي هزاران سال است كه در فرهنگ ايراني زنان و مردان با هم برابر بوده و ارزش هركس برپايه شايستگي سنجيده مي‌شود .
 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : 19 اسفند 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
سميرا در تاریخ : 1390/11/15/6 - - گفته است :
سلام وبلاگتون خيلي قشنگ بود من شما رو لينك كردم خوشحال ميشم منو لينك كنيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: